فرهنگ لغت 3Ds Max
لغت ترجمه Title Bar نوار عنوان Menu bar نوار منو File پرونده Edit ویرایش کردن Group گروه کردن Assemble مونتاژ کردن Customize شخصیسازی Unit Setup واحد اندازه گیری Change Graphics Mode تنظیم حالت گرافیک
Command panel پانل فرمان Create ايجاد کردن Modify اصلاحگر Hierarchy سلسله مراتب Motion حرکت – انيميشن Coordinate display نمايش دهنده مختصات Status bar and prompt line نوار وضعيت و خط متن رسانی Time slider لغزنده زمان Main Toolbar نوار ابزار اصلی Undo لغو کردن Redo برگرداندن – دوباره انجام دادن Select & Link انتخاب و اتصال Unlink حذف اتصال Bind To Space Warp مقید کردن به لفافه های فضایی Selection Filter فيلتر کردن انتخاب Select object انتخاب کردن موضوعات Select by name انتخاب بر اساس اسم Selection region انتخاب محدوده ای Window/Crossing انتخاب اجسام درون پنجره یا متقاطع و عبوری Select And Move انتخاب و حركت دادن – جابجا کردن Select And Rotate انتخاب و چرخاندن Select And Scale انتخاب و مقياس دهی Select And Place انتخاب و قراردادن اشیا بر روی هم Reference coordinate system سيستم مختصات مرجع Use pivot point center تنظيم لولا ها یا مرکز ثقل Select And Manipulate انتخاب و تغیر با دست (فقط شعاع اجسام مدور) Keyboard Shortcut override Toggle رونویسی کلید میانبر Snap Toggle آهنربا Angle Snap Toggle آهنربای زاویه ای (در چرخاندن کاربرد دارد) Percent Snap آهنربای درصد (در مقیاس دهی کاربرد دارد) Spinner Snap Toggle آهنربای تنظیم مقادیر عددی Edit Named Selection Sets مجوعه ی انتخاب نام گذاری شده Mirror آینه – قرینه سازی Align تراز کردن Toggle Scene Explorer مرور گر صحنه (تمامی اشیاء صحنه قابل مدیریت هستند.) Toggle Layer Explorer / Layer Manager مرورگر لایه ها و مدیریت لایه ها Toggle Ribbon ریبون مدل سازی Curve Editor ویرایشگر منحنی Schematic View نمایش شماتیک Material editor ويرايشگر ماده Render Setup تنظیمات رندر Render Frame Window پنجره رندر گرفته شده Render رندر www.heydari.me seyed Vahid Heydari Isolate Selection ایزوله کردن اشیا انتخاب شده Selection Lock قفل کردن اشیا انتخاب شده Adaptive Degradation تضعیف سازگاری (نمایش بی کیفیت برای سیستم های ضعیف) Viewport Background تصویر در پس زمینه نما Viewport navigation control كنترل و دستكاری در نما Bounding box جعبه احاطه کننده اجسام Wire frame قاب سيمی Hidden line خط مخفی Flat shaded سايه زدن مسطح Smooth shaded سايه زدن هموار Smooth texture بافت هموار و واقع گرایانه View Cube مکعب کنترل نما Steering Wheels چرخ فرمان ابزار های کنترلی Viewport نما- زاويه ديد View Port Control ابزار های کنترل نما Orbit چرخاندن صحنه Orbit Selected چرخاندن صحنه حول جسم انتخاب شده Orbit Sub-Object چرخاندن صحنه حول مولفه فرعی جسم انتخاب شده Maximize Viewport Toggle تمام صفحه کردن نمای جاری ۲d Pan Zoom Mode حرکت و زووم دو بعدی Zoom بزرگنمایی Zoom All بزرگنمایی همه نما ها Zoom Extents Selected بزرگنمایی جسم انتخاب شده Zoom Extents بزرگنمایی کل صحنه Zoom Extents All Selected بزرگنمایی جسم انتخاب شده در همه نما ها Zoom Extents All بزرگنمایی کل اجسام در همه نماها Field-of-View میدان دید Pan view حرکت در صحنه Zoom region بزرگنمایی در محدوده ای از صحنه Walk through قدم زدن در صحنه Modeling مدلسازی Point تعداد نقاط Distortion اعوجاج Fillet پخ زدن نرم Turns تعداد دور پیچش Bias به یک طرف متمایل کردن CW در جهت عقربههای ساعت CCW در جهت عکس عقربههای ساعت Length طول Width پهنا Height ارتفاع Radius شعاع Corner Radius شعاع گوشه Depth عمق Inner Radius شعاع داخلی Outer Radius شعاع خارجی Standard Primitives احجام هندسی استاندارد Box جعبه یا مکعب Sphere کره Cylinder استوانه Teapot قوری Cone مخروط Geosphere کره هندسی Tube لوله Pyramid هرم Torus حلقه Plane صفحه Extended Primitive احجام توسعه یافته Hedra به شکل الماس Torus Knot حلقه در هم Chamfer Box جعبه با لبه پخ Chamfercyl استوانه با لبه گرد Oil Tank مخزن نفت Capsule کپسول Spindle دوک – فرفره L-Ext حجم ال شکل Gengon چند وجهی C-Ext حجم سی شکل Ring Wave حلقه مواج Prism منشور Hose شلنگ AEC معماری و عمران و ساختمان Foliage گیاهان Railing ریل Stairs پلکان Spiral Stairs پلکان مارپیچی L-Type Stairs پلکان ال شکل Straight Stairs پلکان مستقیم U-Type Stairs پلکان یو شکل Doors دربها Pivot Door درب لولایی Bifold Door درب تاشو Sliding Door درب کشویی Windows پنجره ها Awning پنجره سایه بانی Casement پنجره لولا دار Fixed ثابت Pivoted محوری (لولایی) Projected ترکیبی Sliding کشویی Shape اشکال دوبعدی Line خط Circle دایره Ellipse بیضی Arc کمان N Gon Donut Star ستاره Text متن Textplus متن با قابلیت برجسته سازی Egg تخم مرغ Helix مارپیچ Section مقطع Extended Shape ترسیم اشکال افزوده شده NURBS منحنی موقعیت Position Clone تکثیر Copy کپی (مستقل از جسم اصلی) Instance کپی (رابطه دو طرفه با جسم اصلی) Reference کپی (رابطه یک طرفه با جسم اصلی) Compound Objects اشیا ترکیبی Boolean عملیات منطقی Loft ایجاد حجم با حرکت یک شکل روی شکل دیگر Terrain عوارض زمین Scatter پخش کردن – توزیع کردن Proboolean عملیات منطقی Connect اتصال احجام به یکدیگر Shape Merge ادغام اشکال و احجام Morph تغییر شکل و ریخت احجام Array آرایه Spacing Tools ابزار قرار دادن اشیار روی یک مسیر Hide مخفی کردن Freeze منجمد کردن Measurement اندازه گیری Tape متر نواری Modify تغییر Modifiers تغییردهندهها – اصلاحگرها Parameters پارامتر ها Bend خم کردن Taper باریک کردن Twist پیچاندن Garment Maker پوشاک (تبدیل اشکال به سطوح با مش بندی) Cloth پارچه Noise اغتشاش Skew کج کردن Stretch کش آوردن Squeeze له کردن Push فشار دادن Relax نرم و آرام کردن Slice برش دادن Ripple موج دایره ای Wave موج خطی Spherify کروی کردن Affect Region مشخص کردن منطقه اثر Lattice مشبک کردن Mirror آینه و قرینه سازی Extrude برجسته کردن Face Extrude برجسته کردن سطح Bevel برجسته سازی با پخ Bevel Profile برجسته سازی با پخ طبق یک پروفیل Cap Holes پر کردن حفره Disp Approx جابجا کردن سطح طبق یک تصویر، تقریبی Displace جابجا کردن سطح طبق یک تصویر FFD تغییر شکل آزاد اشیاء Melt ذوب شدن Normal نرمال Optimize بهینه سازی تعداد سگمنت ها Shell پوسته دادن به اشیاء Smooth صاف و هموار کردن Tessellate افزایش تعداد سگمنت ها Lathe تراش (ایجاد حجم با مقطع شکل) Sweep جارو کردن (شبیه Loft) Normalize Spline نرمال کردن خطوط منحنی Path Deform تغییر دادن احجام طبق مسیر Editable Poly چند ضلعی قابل ویرایش Editable Spline منحنی قابل ویرایش www.heydari.me سید وحید حیدری Export صادر کردن فایل مکس به نرم افزار دیگر Import وارد کردن فایل مکس از نرم افزار دیگر Vray Proxy نماینده وی ری (قرار دادن یک شی به عنوان نماینده شی دیگر) Vray Fur مو و خز در وی ری Vray Plane صفحه وی ری Vray Sphere کره وی ری Vray Light نور وی ری Vraysun خورشید وی ری Vraysky آسمان وی ری White Balance تراز سفیدی Motion Blur محوی در حرکت Material And Map مواد و نقوش Slate نمایش پنجره متریال به صورت فهرست وار Compact نمایش پنجره متریال به صورت فشرده Select Tool ابزار انتخاب Pick Material from Object دریافت متریال از شی Put Material To Scene قراردادن ماده در صحنه Assign Material To Selection اعمال ماده ساخته شده به جسم انتخاب شده Delete Selected پاک کردن Move Children جابجایی زیر مجموعه Show Shaded Material in Viewport نمایش متریال ساخته شده در صحنه بدون رندر گیری Show Background in viewport نمایش پس زمینه گوی ساخت متریال Material Id Channel شماره کانال متریال Material/ Map Browser مرورگر مواد (ماده) و نقوش Sample Slot پنجره نمونهها Reflection بازتابی یا انعکاسی Max depth ماکسیمم عمق Exit color رنگ خروجی Fresnel reflections انعکاس مطابق فرزنل (فرنل= اسم فیزیکدان) Smoother blurry reflections بازتابهای مات نرم تر Highlight glossiness جلوههای مشخص صیقلی Use interpolation بکاربردن تناسب Refraction متریالهای شکستی Environment محیط پیرامون GI Caustics شکستی Glossiness جلا و براقی Reflect On Backside بازتاب بر روی پشت سطوح Index Of Refraction (IOR) ضریب شکست نور Fog Color) رنگ مه آلودگی (رنگی که شی با ضریب شکست دارد) Fog Multiplier ضریب مه آلودگی Affect Shadows اثر روی سایه ها Translucency متریالهای نیم شفافی BRDF (Bi-Directional Reflectance Distribution Functions) تنظیم روش انعکاس Anisotropy ناهمسانگردی HDRI (High dynamic range imaging) تصویر با محدوده دینامیک بالا (نسبت بال روشنی تصویر به تاریکی) Lights نورها Omni lights نورهاي همه سويه Spot lights نورهای نقطه ای Ambient lights نورهاي محیطی Cameras دوربينها Physical Camera دوربین فیزیکی Target camera دروبين هدف دار Free camera دوربين آزاد (بدون هدف) Rendering رندر گیری Help کمک NTSC استاندارد سیستم تلویزیونی PAL استاندارد سیستم تلویزیونی HD کیفیت بالا کمپوزسیون ترکیب Common مشترک Authorization تاییدیه (مجوز استفاده از نرم افزار) About درباره Frame Buffer محل رندر گیری (پنجره ای که رندر در آن گرفته می شود) Global Switches تنظیمات عمومی Image sampler (Antialiasing) نمونه برداری تصویر (ضد پله گی و رنجه رنجه شدن) Bucket سطل Progressive ترقی خواه Threshold آستانه Antialiasing filter فیلتر ضد لغزش Global DMC DMC کلی Global illumination (GI) روشنایی کلی Indirect illumination روشنایی غیر مستقیم Ambient occlusion انسداد محیطی (در محل برخورد اشیاء ایجاد سایه می کند) Displacement جابه جایی Render Element رندر المنت ها Post production پست پروداکشن (ارائه نهایی) Architectural spaces فضاهای معماری Drawing and simulation ترسیم و شبیه سازی Objects اشیا Architects معماران Designer طراح Interior decoration طراح دکوراسیون داخلی Designer wood طراح مصنوعات چوبی Classical Chandeliers لوستر کلاسیک Classic table میز کلاسیک Office chair صندلی اداری Wicker basket سبد حصیری Decorative Bushes درختچه تزیینی Armchair صندلی راحتی Kitchen sink سینک آشپزخانه Sofa مبل Double sofas مبل دو نفره Triple sofas مبل سه نفره Modern Dining ناهارخوری مدرن Classic dining room ناهار خوری کلاسیک Villa ویلا Building ساختمان Combine pictures ترکیب تصاویر Light and color correction اصلاح نور و رنگ Engineering company شرکت فنی مهندسی Company Production of case شرکت تولیدی کابینت Professional presentation / Render ارائه حرفه ای Modeling classic kitchen مدل سازی آشپزخانه کلاسیک Photo shoot studio آتلیه عکاسی Industrial photographic studio آتلیه عکاسی صنعتی Factory کارخانه Buy better فروش بهتر Better income درآمد بهتر Appropriate decor دکور مناسب Diverse arts دکورهای متنوع Shooting عکس برداری Certificate مدرک معتبر Professional work کارهای حرفه ای Experience تجربه Skill مهارت Taste سلیقه Taking the time وقت گذاشتن Completion of اتمام دوره Viewing تماشا Practice تمرین The main objective هدف اصلی Good Abor market بازار کار خوب Engineering offices دفاتر فنی مهندسی Co-operate همکاری Greenbelt فضای سبز و پارک Building facades نمای ساختمان Number of floors تعداد طبقات